Import Över Huvudtaget?

Allt som rör import och export till och från Indien.

Import Över Huvudtaget?

av Snutteruttan » 16 feb 2012, 12:28

Hej alla!

Har sedan länge ett litet företag och har börjat fundera mer o mer på import från bla Kina och Indien.

Vad ja förstått på tullverkets sida så är det en hel del man måste ta reda på innan tex varukod och sen måste du reg dig för ett "nummer" etc. Men sånt kan man ju ringa och frpga o få hjälp med så det är jag inte så bekymrad över...

Men hur är det med varuprover från dessa länder? Måste dessa skickas tillbaka eller kan man tulla in dem i efterhand?

Sen har jag funderingar kring transport sätt, ngn skrev att posten var bäst med Indien, ngn DHL eller UPS. Har nämligen hittat en tillverkare som inte kräver större beställningar utan skulle kunna få hem de första produkterna i kartong eller på en pallplats alltså inte container (som måste fyllas för att vara lönsam med frakten) . Tips kring detta? Hörde ngn som tagit hem massa textielier i container som sedan nte haft rätt på papprena och dessutom skickat sjöväg så när han äntligen fick tillgång till containern hade allt möglat....

Dessutom är budgeten begränsad (som för alla småföretagare), samfrakta i container?

Du slipper tull helt om

av fabian » 16 feb 2012, 13:15

Du slipper tull helt om det helt kan uteslutas att det är något annat än ett varuprov. T.ex. om det är en katalog med små tygbitar för att visa vilka typer av tyger som leverantören har. Läs mer på tullverkets hemsida om varuprov.

Det du pratar om är ett EORI-nummer, det måste du ansöka om innan du importerar om du gör det som ett företag. Privatpersoner som importerar för eget bruk behöver inte registrera sig. Du kan läsa mer på tullverkets hemsida om EORI-nummer.

På Tullverkets hemsida finns svar på det mesta du kan undra över ang. import. Hur mycket tullen är på beror på vad det är för typ av vara, detta kan du söka efter i Taric-söksystem.

Att posta från Indien är relativt billigt. DHL och UPS är lite dyrare.

Vad är det för typ av varor du är intresserad av?

Isåfall kommer det vara hästprodukter,

av Snutteruttan » 21 feb 2012, 08:09

Isåfall kommer det vara hästprodukter, täcken, ridbyxor, läderdetaljer etc. Men skulle som sagt vilja känna på läder och tyg innan jag beställer hem.

Kostar det ngt att ansöka om EORI-nummer?

Nej det är gratis, du

av fabian » 21 feb 2012, 11:35

Nej det är gratis, du kan göra ansökan online!

Re: Import Över Huvudtaget?

av sova93 » 20 feb 2017, 15:30

Hälsningar! Jag är ledsen, det är inte ämnet! Jag gillar verkligen din forum! Tack, jag är med dig)
sprint customer service