Kovalam December 2012 - Januari 2013, Hus Eller Hotell?

Allt som rör Kerala

Kovalam December 2012 - Januari 2013, Hus Eller Hotell?

av MektoAhmemulicGanic » 23 maj 2012, 13:57

Vi ska åka, 2 vuxna samt två barn på 6 och 8 år, till Kovalam under december samt januari. Vi vill gärna ha pool men hade önskat en lägenhet eller ett hus. Vad vi har kunnat klura ut är det endast hotell som gäller då det finns pool?

Självklart måste det ligga nära stranden och vara "budgetvänligt" då jag är student.

Är det någon som har tips och idéer på hur vi ska gå tillväga?

Vore tacksam för hjälp!

vänligast

Jag har själv bara varit

av fabian » 23 maj 2012, 15:07

Jag har själv bara varit i Kovalam en gång, då bodde jag på Wilson som hade pool. Det var ingen höjdare då rummet var fuktskadat. Jag tröttnade på Kovalam fort och tog mig vidare så jag har inte så mycket bra tips just där.

Neelakanta ligger precis vid vattnet och har pool. Jag skulle rekommendera er att bara boka in er några dagar och sedan kika runt när ni kommer dit efter något som passar.

Jag har själv bara varit

av MektoAhmemulicGanic » 23 maj 2012, 21:11

[quote name='fabian' timestamp='1337782067' post='10673']

Jag har själv bara varit i Kovalam en gång, då bodde jag på Wilson som hade pool. Det var ingen höjdare då rummet var fuktskadat. Jag tröttnade på Kovalam fort och tog mig vidare så jag har inte så mycket bra tips just där.

Neelakanta ligger precis vid vattnet och har pool. Jag skulle rekommendera er att bara boka in er några dagar och sedan kika runt när ni kommer dit efter något som passar.

[/quote:10dd90e8]

Ok, tack!

Varför tröttnade du på Kovalam? Jag har fått höra att det är det bästa stället om man har barn? Själv kan jag INGENTING om Indien, jag har endast gåttt på hörsägen. Jag har även hört att http://pappukuttybeachresort.com/contactus.html ska vara bra. Vet du något om det stället?

Jag är lite rädd att allt ska vara uppbokat när vi kommer fram och att det blir dyrare då det är högsäsong. Jag kanske är helt ute och cyklar?

Tacksam för all hjälp vi kan få.

Sedan undrar jag även lite över maten. Min son är glutenintolerant och därför hade det egentligen varit skönare med ett eget kök, inte hotellrum. eller eget kök fast med kokmöjligheter.

Tack snälla för snabbt svar!

hälsn Keki

Jag har ju inga barn.

av fabian » 24 maj 2012, 11:02

Jag har ju inga barn. Min upplevelse av Kovalam var att det var lite väl mycket stora hotell hela vägen fram på stranden. Det var väldigt exploaterat jämfört med många andra ställen jag varit på. Det var också en helt annan sorts resenärer än vad jag var ute efter. Men som sagt, jag var bara där ett dygn så det är ju på tok för lite för att kunna dömma ut stället. Jag åkte tillbaks till Varkala som jag tyckte var trevligare.

Men det är ju en långgrund strand, så det är ju bra om man har små barn med sig. Tyvärr känner jag inte till Pappukutty alls.

Du kan ju kolla på t.ex. AirBNB eller Sahipasand som har några hus i Kovalam.

Jag har ju inga barn.

av MektoAhmemulicGanic » 24 maj 2012, 21:38

[quote name='fabian' timestamp='1337853734' post='10677']

Jag har ju inga barn. Min upplevelse av Kovalam var att det var lite väl mycket stora hotell hela vägen fram på stranden. Det var väldigt exploaterat jämfört med många andra ställen jag varit på. Det var också en helt annan sorts resenärer än vad jag var ute efter. Men som sagt, jag var bara där ett dygn så det är ju på tok för lite för att kunna dömma ut stället. Jag åkte tillbaks till Varkala som jag tyckte var trevligare.

Men det är ju en långgrund strand, så det är ju bra om man har små barn med sig. Tyvärr känner jag inte till Pappukutty alls.

Du kan ju kolla på t.ex. AirBNB eller Sahipasand som har några hus i Kovalam.

[/quote:e88a5919]

Ok, tack för svar! Jag går in där o kollar. Vet du något om vilka priser som är rimliga? Det här hotellet ville ha 2050 R för 1 natt 1 dubbelsäng med 1 extrabäddd samt frukost. Är det ett ok pris?

Tack för alla tips och svar:)

Min erfarenhet av Indien är

av fabian » 25 maj 2012, 11:56

Min erfarenhet av Indien är att det alltid är dyrare att boka i förskott. Jag brukar rekommendera folk att boka 3-5 dagar så att man har en chans att kika runt och jämföra. Det är alltid lättare att förhandla priser på plats. Många hotell finns inte alls på nätet och doms om finns har ofta bilder som inte riktigt stämmer med verkligheten.

Min erfarenhet av Indien är

av MektoAhmemulicGanic » 26 maj 2012, 22:40

[quote name='fabian' timestamp='1337943399' post='10679']

Min erfarenhet av Indien är att det alltid är dyrare att boka i förskott. Jag brukar rekommendera folk att boka 3-5 dagar så att man har en chans att kika runt och jämföra. Det är alltid lättare att förhandla priser på plats. Många hotell finns inte alls på nätet och doms om finns har ofta bilder som inte riktigt stämmer med verkligheten.

[/quote:db7d6dfe]

Ok, jag tar till mig allt du har skrivit och tackar så mycket:)

Håller med Fabian på sätt

av vedatours » 10 jun 2012, 22:44

Håller med Fabian på sätt o vis....men eftersom jag vistats i Kovalam och Indien de senaste 6 åren,

har jag endel erfarenhet av hotellen där och även valt att samarbeta med endast några av dem.

Skulle inte rekommendera Pappakutty Beach Hotel, många västerlänningar har klagat på att det

varit smutsigt och obekväma sängar.

Därremot hyr jag själv alltid hus i Kovalam över vintern och kan givetvis ordna och hjälpa er med ett

vettigt boende, låter nästan som ett eget litet hus el lägenhet skulle vara bästa alternativet för er.

Man kan även bo i en indisk familj, och komma dem inpå livet i sk homestays, men det är inget jag

brukar rekommendera för förstagångsresenärer till indien.

Eftersom allt verkligen är annorlunda där tar det ett tag att anpassa sej, men I Kovalam o Varkala

är det lite enklare eftersom de är vana vid turister och man tom kan hitta västerländska livsmedel

i vissa affärer. Kovalam lockar mer barnfamiljer och äldre, Varkala lite yngre klientel och sk backpackers.

Det finns massor av olika boendealternativ av välja mellan, men runt jul och nyår brukar det mesta

bli fullbokat ganska tidigt, så jag rekommenderar nog att vara ute i god tid och tipsar er gärna om

ställen i Kovalam. Planera och fundera på hurdant boende ni vill ha och hur nära stranden ni vill bo m.m

"Håller med Fabian på sätt

av MektoAhmemulicGanic » 11 jun 2012, 20:58

[quote name='vedatours' timestamp='1339364674' post='10714']

"Håller med Fabian på sätt o vis....men eftersom jag vistats i Kovalam och Indien de senaste 6 åren,

har jag endel erfarenhet av hotellen där och även valt att samarbeta med endast några av dem.

Skulle inte rekommendera Pappakutty Beach Hotel, många västerlänningar har klagat på att det

varit smutsigt och obekväma sängar.

Därremot hyr jag själv alltid hus i Kovalam över vintern och kan givetvis ordna och hjälpa er med ett

vettigt boende, låter nästan som ett eget litet hus el lägenhet skulle vara bästa alternativet för er."

Det låter underbart! Och ja, ett eget hus eller en lägenhet skulle vara det bästa för oss. Men jag blir även nyfiken på vilka hotell du samarbetar med; dvs. om de är bra.

Vi vill kunna laga mat i huset; duscha med varmt och kallt vatten samt vill vi bo vid stranden och ha tillgång till pool. Är det för mycket begärt kanske? Barnen vill nämligen absolut ha en pool.

"Man kan även bo i en indisk familj, och komma dem inpå livet i sk homestays, men det är inget jag

brukar rekommendera för förstagångsresenärer till indien.

Eftersom allt verkligen är annorlunda där tar det ett tag att anpassa sej, men I Kovalam o Varkala

är det lite enklare eftersom de är vana vid turister och man tom kan hitta västerländska livsmedel

i vissa affärer. Kovalam lockar mer barnfamiljer och äldre, Varkala lite yngre klientel och sk backpackers."

Det är i Kovalam vi vill bo.

"Det finns massor av olika boendealternativ av välja mellan, men runt jul och nyår brukar det mesta

bli fullbokat ganska tidigt, så jag rekommenderar nog att vara ute i god tid och tipsar er gärna om

ställen i Kovalam. "

Detta är även vad jag har hört så vi hade gladeligen bestämt något innan vi far dit.

Om du kunde hjälpa till vore vi oerhört tacksamma. Tack för att du tar dig tid oavsett,

hälsn

Planera och fundera på hurdant boende ni vill ha och hur nära stranden ni vill bo m.m

[/quote:c7a9c108]

Självklart hjälper jag er gärna... men

av vedatours » 11 jun 2012, 21:44

Självklart hjälper jag er gärna...

men maila mej gärna era kriterier, dvs hur långt från stranden, vad det får kosta per dygn osv... Och den exakta tidpunkten ni kommer till Kovalam och hur länge ni vill stanna, om ni önskar hämtning från tåg el flyg m.m

Från Trivandrums flygplats tar det ca 20-30 min beroende på vilken tid på dygnet det är, från tågstationen i TVM ca 40-60 min.

Men de fleta utländska flyg landar mellan 2-5 a.m (på natten).

E-mail; a.vedatours@gmail.com el info@vedatours.net

Mvh Anne