Kränga Indiska Cyklar På Blocket.

Allt som rör import och export till och från Indien.

Kränga Indiska Cyklar På Blocket.

av Finkan » 25 jul 2011, 16:39

Funderar på det här med cyklar. Kom på den briljanta (?) idén att köpa en cykel i Indien, plocka isär den i molekyler och skicka den hem till Sverige för att sälja den på blocket för dubbla priset.

Jag tänker såhär, en schysst indisk kvalitativ cykel, tänk en Hero Jet t.ex.

Den är ju snygg! Har lite lull-lull t.ex den omåttligt poppiga "New extra strong COMFO saddle"-n.

En sådan borde man ju kunna kränga för 2000 spänn lätt tycker jag nästan.

Ponera att den kostar 500 sek i inköp och 500 sek i frakt (2 st. 10kg tunga paket, kartong kan man ha med sig från Sverige för det är bristvara har jag läst på interwebz). Ponera sedan att du säljer den för 2000 kr. Nu är det dags att ponera vad man ska göra för vinsten.

VIOLA!

Men är det lagligt? Kanske inte?

Kan man bli tagen för det?

Någon som vet?

Hur kan man annars göra för att leva på förtjänsten från indiska cykelmarknaden?

Att syssla med import/export är

av fabian » 25 jul 2011, 20:31

Att syssla med import/export är absolut lagligt, frågan är dock om du får göra det som privatperson om tanken är att säja det, prata med skatteverket.

Det du missat att ta med i din kalkyl är tull och moms.

På tullverkets hemsida finns tullguiden, där kan du lätt klicka dig igenom och se exakt vilken tull som skall betalas.

Jag fattar det som att cyklar har TARIC-kod 8712 00 30 00.

Där står det att om man importerar från Indien så är det tredjepartstull på 14% samt preferenstull på 10,5%.

Cykel - 500 kronor

Tull (14%) - 70 kronor

Preferenstull (10,5%) - 52 kronor

Moms (25% på 622) - 155

Totalt = 777 kronor

Då har jag inte räknat med frakten. Det är rätt dyrt att importera, men nu är mina siffror där inte att lita på supermycket eftersom jag bara kollade snabbt på tullverkets hemsida, lättast är att maila dom, gör du det så får du gärna uppdatera svaret här! [img]http://www.indien.se/forum/files/smile.png[/img]

Tror att man skall importera ett större gäng cyklar om det skall vara värt det.

Föresten, billigaste frakten får du

av fabian » 25 jul 2011, 20:33

Föresten, billigaste frakten får du med posten i Indien, du kan hitta deras frakt-kalkylator på http://www.indiapost.gov.in/Netscape/foreigntariff.html

okej, 777 kronor för en

av Finkan » 28 jul 2011, 19:29

okej, 777 kronor för en cykel alltså + frakt á ca 500 kr = 1277 kr/cykel. Borde kunna bli lönsamt om man tar in typ 50 i taget och inte glömmer bort att betala reavinsten [img]http://www.indien.se/forum/files/wink.png[/img]

Hehe, ja det låter som

av fabian » 28 jul 2011, 20:14

Hehe, ja det låter som att det skulle krävas en del jobb eller fiffel för att få det lönsamt. Men om man köper 20 stycken kan man säkert komma ner i pris i Indien... och frakten 500 per cykel låter mycket om man fraktar 20 stycken... del i container borde vara billigt. Siktar man på våren 2012 så...

Mja, indiska posten har precis

av FasterSvenne » 07 aug 2011, 06:13

Mja, indiska posten har precis som i Sverige max-gräns på 20 kg, är de snälla ( = + bakshish [img]http://www.indien.se/forum/files/cool.gif[/img] ) så har de för mej släppt iväg paket som vägde 23 kg, men det hör kanske numera till ovanligheterna.

Men kolla f säkerhets skull webblänken som Fabian skickade. Vissa måttgränser gäller oxå, o det vore ju synd om du var tvungen att plocka ner hjulen i enskilda ekrar mm, det är pilligt att ekra upp ett hjul okej, men det går med liitta envishet.

Angåend import så går det om man är envis - min kamrat Gunnar W o jag importerade köksprylar från Mexico på 1980-talet tror jag det var, hög kvalitet, men vi tog in hela containrar. Bara frakten kosatde då minst 20 000kr, varorna kostade kanske 50-70 000kr, o tulltjosan skulle betalas direkt i hamnen har jag för mej, i frihamnen i Göteborg. Ja det var mkt pengar att ligga ute med, så det gällde att sälja grejerna kvickt. Det mesta gick till knalle-marknader osv. Det svåra var att sälja av grejerna tillräckligt fort så man fick igen utlagt kapital, och med de stora volymerna gick det segt. Dessutom tillkom en hel del dryga kostnader av att vi ibland fraktade ut godset till kund. Bensinen o dieseln e ju inte direkt billigt i detta högskatteland. Men visst blev det ett hyfsat netto tillslut. Men vi fick inga stora kontrakt på dessa grejor, firmor som grossister, Åhlens mfl var kallsinniga, o de tänkte väl sno våra ideer och börja importera själva från exakt samma firma, -skulle jag tro.... Fan vet... Jag lämnade den businessen för länge sen.

Man får ha is i magen när man håller på med sånt o man måste vänta men samtidigt jobba på me säljandet för att få in de pengar man lagt ut. Först när man fått in dem kan det vara dax att fira o göra en ny beställning.

Vi jobba bara me prylar som vi sen vi sålt dem inte behövde ha nån mer kundkontakt. Dvs nån kundsupport med reservdelar mm behövde vi inte för det fanns ju just inga felaktigheter på godset. Några reklamationer fick vi ju men det var ju bara att skicka dem en ny.

När det gäller cyklar så behövs det kanske reservdelar o såna bör du i så fall köpa oxå, om du inte går att fa tag i här i Sverige.

OBS- de måste vara väl inslagna därför attt tunna platta breda paket kan lätt bli misshandlade i Indien, såna paket är "flimsiga", kanske bättre bunta ihop hojarna tre och tre O sen kartong utanpå.

Men visst kommer väl cyklarna i kartonger redan??.

Tips - köp inte fler cyklar än att du kan sälja dem på en relativt kort period, o få in de pengar du har lagt ut, så att du har råd att beställa en ny sändning. Vi tjänade mer än på ett vanligt jobb,men det var ett himla åkande ibland till knalle-marknaderna fram o tillbaks, särskilt sommaren, plus att tiden vi la ner blev ganska omfattande, betydligt mer än 40 tim arbetsvecka.

Men visst kan det avra en rolig erfarenhat känner ja... [img]http://www.indien.se/forum/files/rolleyes.gif[/img]