Mellan Kerala och Trivandrum, hotell på stranden sökes, budget men bra.

Allt som rör Kerala

Mellan Kerala och Trivandrum, hotell på stranden sökes, budget men bra.

av SisselW » 05 dec 2010, 20:27

Hej. Jag reser med mina döttrar med Läs o res. Gruppen kommer till Coconut Palms i Palana i slutet av en 2v rundtur.Sedan från Haripad kommer gruppen till Trivandrum o tar flyget därifrån. Vi 3 kommer dock att stanna runt ca en vecka längre själva. Nu tänkte jag att man kanske skulle hoppa av gruppen lite tidigare o redan från Coconut Palms hitta något eller flera ställen. Har blivit rekommenderad ett ayurvedaställe Ayushkamy nära Kollam. Ett hotell Rockholm som jag tycker verkar dyrt, Seaview hotell o Volga palace är andra hotell jag fått nys på. Är det bäst att boka härifrån innan jag reseageller blir det billigare om jag bokar lokalt?

Vi vill bada, ayurveda, titta på smycken o textilier, beställa glasögon om vi hinner på 6 dagar.Jag skulle bli så glad om någon har lite tips. Jag har aldrig rest så här långt förut även om jag inte är helt ovan resenär. STS

Jag har aldrig varit med

av fabian » 06 dec 2010, 14:48

Jag har aldrig varit med om att det blir billigare att boka hemifrån, man har alltid bättre förhandlingsläge om man är på plats.

Jag kan förstå dom som vill ha koll på allt innan dom åker, men vi som varit i Indien vet att det ALLTID löser sig och att det alltid finns någonstans att bo.

Om du har siktat in dig på ett specifikt hotell som du absolut vill bo på vissa datum så är det klart att du skall boka, men om du är flexibel och vågar chansa lite så tror jag du har mycket att vinna på att ta det som det kommer.

Ursäkta kasstt tang-bord, blääh, :wacko:

av FasterSvenne » 11 dec 2010, 05:00

Ursäkta kasstt tang-bord, blääh, :wacko: Jag har varit på Hotel Rockholm i Kovalam, Kovalam Beach, Trivandrum år 2006, och det var helt okej, bra personal, bra mat osv. Fast förstås dyrt för att vara i Indien. Utsikten från hotellets terass är väldigt fin, och jag förstår de som gillar stället. Jag kan ej svara för hur det fungerar där nu. Det kanske är bäst att du mejlar och/elr ringer dem.

De har webbsidan www.rockholm.com ( som jag tycker är litta klen och futtig med få och små bilder och inte visar att hotellets läge är finfint och fina luftiga rum). Emejl är reservation@rockholm.com och tfn 0091-471-2480306 elr 2480406

Hotellet ligger alldeles nära fyren, dvs på Light House Road (karthänvisningen på google maps verkar vara felaktig). Det är en kort promenad ner till stranden, ganska brant.

Hotel Sea View Palace är okej det också.

Det har byggts en del nyare hotell längs beachen så det finns nog flera ställen där.

Rose Opticals, Statue Road, inne i Trivandrum har stort urval av bågar, är billiga, professionella och duktiga på att fixa glasögon, och har mackapärer som mäter upp ögonens brytfel helt korrekt, tar ca ~ 20minuter. De fick exakt samma värden som min optiker hemma. Hm - Jag r inte säker på att de kan fixa fram glasögon på 6 dagar, hemsida www.roseopticals.com emejl: mail@roseopticals.com , tfn

+91-4712460967

Betalar du lite extra kan de kanske snabba på. ^_^

OBS - Det senaste jag hört om Kovalam Beach är att det är inte lika charmigt längre bla pga att havet tagit en del av stranden i stormarna våren 2009, strandremsan är på sina håll mkt smalare än den var förut (då den var > 50 meter). Vet ej säkert hur där ser ut nu. Kankse någon vet nåt nu ?? Många verkar tycka nu att Varkala är charmigare än Kovalam.

Hoppas du får en minnesvärd resa !! En norsk resenär sa till mig att resa omkring i Indien är som att se en hel teater varje dag.... :rolleye:

Tusen tack för svar. Jag

av SisselW » 12 dec 2010, 11:45

Tusen tack för svar. Jag kommer att återkomma vid retur och berätta.

Hejsan Charmen har försvunnit lite

av jessica0818 » 20 dec 2010, 19:16

Hejsan

Charmen har försvunnit lite på Light House beach, Mycket pga av den breda strandpromenad som har byggts upp. Men för varje dag som går blir stranden bredare, var där idag och det var ljuvligt solen sken och vattnet var varmt :)

Hotell Rockholm ligger som sagt strax ovanför fyren, och det är väl okey att ta sig ner, Men det är en jobbig backe upp. Ganska mycket trafik på den lilla vägen och väldigt mycket tutande på rekshaw och bilar...

nere på strandpromenaden finns det massor av hotell...När ska ni vara här ??

Nu över jul blir det alltid lite dyrare, sen beror det på hur mycket turister som är här och om priserna går upp. är det lite gäster så är det lätt att få billigt rum

Nere på strandpromenaden kan du hitta bra hotell för omkring 1500Rs / natt, Hur många är ni? behöver ni 2 rum eller extra sängar, Då blir det ju lite dyrare ?

På samudra beach i Kovalam har det öppnat två glasögonbutiker, och de ger bra service, noga och bra priser...

Fler funderingar fråga på. Jag är på plats !!

Glömde FasterSvenne: Har försökt svara på

av jessica0818 » 20 dec 2010, 19:18

Glömde

FasterSvenne: Har försökt svara på ditt meddelande men din inkorg är full och det går ej att skicka. Jag ska se om jag hittar ställlet du frågade om, när var du här sist ? German bakery ligger ju inte kvar i det vita två våningshuset utan har flyttat till hans hotell och bredvid Waves restaurang. Är det där du menare eller det vita gamla German bakery...

häls

Jessica

Re: Mellan Kerala och Trivandrum, hotell på stranden sökes,

av Blacklion » 03 jan 2015, 07:10

Jag har fibromyalgi och har varit i kontakt med många "vanliga" samt ayurvediska läkare i Kerala för att höra mig för om behandling som verkligen hjälper, även på lång sikt. Nu är ju den sjukdomen mycket ovanligt där nere i det stressfria och varma klimatet så det känns inte riktigt som om jag litar på att de kan bota mig trots att de utlovar det. Är det någon här som har erfarenhet av denna sjukdom och som fått vettig hjälp?