Ayurveda

Allt som rör Kerala

Ayurveda

av nonno » 29 okt 2008, 18:51

Jag har nu jagat tips ang.bra Ayurveda-ställen med behandlingar samt boende ett tag.

Prisskillnaderna kan vara stora..liksom säkert kvaliteten.

Jag har hört två tillförlitliga bra tips,från en f.d svensk läkare:Christina Doctare och en svensk ayurvediskt utbildad läkare:Kristofer Edlund.

Amala Ayurvedic hospital & research centre i Kerala är ett sjukhus som är ett icke-vinstdrivande katolskt ställe där boende+behandlingar+mat i 7 dagar kostar ca 260 euro.Nackdelen där just nu verkar vara att det byggs mycket i området vilket kan upplevas störande enligt färsk information:mad:

-nån som vet mer om detta?

Indus Valley Ayurvedic centre i Mysore har gott rykte enligt Edlund men där kostar det oxå!!!..7 nätter ca 2240 euro.!!!!:o

=Vilket jag inte har råd till..!

På båda ställen är det mesta inkluderat, det kan tillkomma individuella behandlingar/mediciner efter behov och önskemål.

Finns det någon på forumet som har personlig erfarenhet eller pålitliga tips kring andra Ayurveda-kliniker?:wub:

Vid vårt hotell där vi

av Maggan » 29 okt 2008, 20:38

Vid vårt hotell där vi bodde förra vintern, Svelton Manor i Calangute, fanns en Ayurveda-klinik som vi tyckte tog ganska bra betalt för att vara i Indien. Som jag tidigare skrivit i annat inlägg håller JAG fortfarande fast vid att det är alldeles fantastiskt skönt med en helkroppsmassage i en solstol på stranden. Tjejerna och killarna där är mycket duktiga, och gör det dessutom till en mycket billig peng. Vi betalade ca 70 SEK/pers för en timmes helkroppsmassage. I detta priset ingick handuk och kokosolja. Under tiden blev vi suveränt servade med drinkar, också de till ett mycket lågt pris. Kan varmt rekommenderas.:rolleye:

Jag var i februari-mars en

av masalachai » 26 nov 2008, 01:56

Jag var i februari-mars en längre tid på Rajah Healthy Acres nära Koottanad (inte långt från Trichur) i Kerala, och kan varmt rekommendera det stället både för avkoppling och rent medicinska behandlingar. Det är inte det billigaste stället men man får vad man betalar för. Bra organiserat, rent och säkert, mycket personlig uppmärksamhet, hög kvalitet på behandlingarna, fantastisk mat, bra service, egen forskning & medicintillverkning osv. Vid behov använder de sig av allopatisk medicin och erbjuder även akupunktur, instruktörsledd yoga och en rad olika kostnadsfria kulturevenemang kvällstid för den som så önskar: matlagningsförevisning, dansföreställning, film, föreläsningar och mycket annat. Omgivningarna är väldigt natursköna och lugna (med indiska mått mätt...), rummen rymliga och med fina uteplatser. De bedriver även välgörenhet i form av gratis vård för fattiga i området.

Rajah Island, deras mer exklusiva center, har jag också besökt och fick ett väldigt bra intryck.

Mer info här Ayurveda, Ayurvedic treatments, House boats, Ayurvedic hospital, Rajah Ayurvedic Hospital

Fråga gärna om det är nåt speciellt du undrar över!

Jag har hört om stället

av nonno » 26 nov 2008, 17:24

Jag har hört om stället förut av andra som uppskattade det.

Det vore intressant att höra i hur ni bodde(kategori..)hur mycket kostade det?(har sett tariffen,men..)och hur ni betalade -i förväg?på plats?

Package-erbjudande kan det vara nåt? Det verkar vara ett flott ställe(med indiska mått-som alltid):rolleye:[quote name='masalachai']Jag var i februari-mars en längre tid på Rajah Healthy Acres nära Koottanad (inte långt från Trichur) i Kerala, och kan varmt rekommendera det stället både för avkoppling och rent medicinska behandlingar. Det är inte det billigaste stället men man får vad man betalar för. Bra organiserat, rent och säkert, mycket personlig uppmärksamhet, hög kvalitet på behandlingarna, fantastisk mat, bra service, egen forskning & medicintillverkning osv. Vid behov använder de sig av allopatisk medicin och erbjuder även akupunktur, instruktörsledd yoga och en rad olika kostnadsfria kulturevenemang kvällstid för den som så önskar: matlagningsförevisning, dansföreställning, film, föreläsningar och mycket annat. Omgivningarna är väldigt natursköna och lugna (med indiska mått mätt...), rummen rymliga och med fina uteplatser. De bedriver även välgörenhet i form av gratis vård för fattiga i området.

Rajah Island, deras mer exklusiva center, har jag också besökt och fick ett väldigt bra intryck.

Mer info här Ayurveda, Ayurvedic treatments, House boats, Ayurvedic hospital, Rajah Ayurvedic Hospital

Fråga gärna om det är nåt speciellt du undrar över![/QUOTE:5e170c8b]

Jag bodde största tiden i

av masalachai » 26 nov 2008, 21:19

Jag bodde största tiden i Ashoka och kan varmt rekommendera det. Stort och rymligt, lite avskilt, med kanonfin uteplats där man kan sitta och titta ut över lugna, djungelliknande omgivningar. Jag försökte först boka Thushara men de ville inte låta mig göra det. När jag väl kom dit förstod jag varför... det är extremt enkelt och eftersom det inte finns fönsterglas så det är fritt fram för damm, oljud och insekter. Delade behandlingsrum i Ashoka betyder att du delar med grannrummet (behandlingsrummet ligger separat i samma byggnad, just utanför din dörr), där det bor max 2 personer. Man får inte behandlingarna samtidigt och de städar ordentligt mellan, så det är inga som helst problem. Pga krockande bokningar så uppgraderade de mig under 5 dagar till Boorjapathram, och där levde jag som en prinsessa! Jag var in i flera av de andra husen också, kollade runt för att jag var nyfiken. Jag stannade totalt 5 veckor och betalade ungefär enligt tariffen men fick alltså då bra rabatt med tanke på mitt byte av boende. Det som tillkommer extra är om man väljer extra naturopatibehandlingar (vilket jag gjorde: akupunktur) och så köpte jag med mig mediciner, örtschampo och sånt för ett par månaders användning också. Men det är nog inget du behöver budgetera speciellt för, eftersom det är så billigt.

Många av de som bodde i Thulasi och kom över och kikade in hos mig sa att det absolut skulle boka Ashoka nästa gång istället. Och nästa gång, det blir det för väldigt många! Flera av de jag träffade var där för andra, fjärde eller femte gången :)

Jag betalade inget i förväg. Jag mejlade min förfrågan med kort varsel innan och bokade även via mejl. Jag förlängde sedan min vistelse när jag varit där ett tag. Jag betalade en liten del av avgiften direkt första kvällen när jag kom dit (med mitt VISA-kort) och betalade resten avresedagen.

Jag skulle inte kalla Rajah Healthy Acres "flott", inte med indiska mått heller. Det är däremot mycket trivsamt, funktionellt och känns genuint. Själva huvudbyggnaden är jättevacker, förstås! Men förvänta dig inte för mycket av boendet, matsalen osv. Det är fint, men inte åt det lyxigare hållet (förutom lyxvillorna förstås!). Jag personligen tycker det är toppen, på ett enkelt sätt. Det är väldigt hög kvalitet på behandlingarna, maten och det personliga bemötandet, som sagt. Söker du ett ställe med ljusa rum med påkostad design och inredning, lyxiga utrymmen med modern känsla och planterade parker istället för vildvuxen skog - då är inte det här stället du är ute efter.

Rajah Island däremot, det är FLOTT! En superfin resort med lyxig känsla, vacker inredning osv.

Det jag tyckte bäst om var att de gör det där lilla extra. Och inte, som man annars är van i Indien, för att de är ute efter baksheesh, utan för att de verkligen tycks vilja göra din vistelse där så bra som möjligt. En av "fixarkillarna" gick till och med till marknaden för att skaffa en dvd med engelsk text av en speciell indisk film som jag gärna ville se. Sen fixade han fram en projektor och filmduk också. Jag blev förstås utom mig av glädje :)

Det var en bra och

av nonno » 27 nov 2008, 20:26

Det var en bra och utförlig beskrivning-tack så mycket!!:)

Jag får nu ta ställning var det blir till att ta och boka auyrvedavistelse..troligen bokar jag på plats nere i Kerala.

Ekonomin och tiden spelar roll-jag kommer att vara i Indien drygt en månad.

Det är en hel del man vill se och göra innan man åker hem igen. ^_^

Roligt att du blev nöjd med din tid på Rajah Healthy Acres.:cool:[quote name='masalachai']Jag bodde största tiden i Ashoka och kan varmt rekommendera det. Stort och rymligt, lite avskilt, med kanonfin uteplats där man kan sitta och titta ut över lugna, djungelliknande omgivningar. Jag försökte först boka Thushara men de ville inte låta mig göra det. När jag väl kom dit förstod jag varför... det är extremt enkelt och eftersom det inte finns fönsterglas så det är fritt fram för damm, oljud och insekter. Delade behandlingsrum i Ashoka betyder att du delar med grannrummet (behandlingsrummet ligger separat i samma byggnad, just utanför din dörr), där det bor max 2 personer. Man får inte behandlingarna samtidigt och de städar ordentligt mellan, så det är inga som helst problem. Pga krockande bokningar så uppgraderade de mig under 5 dagar till Boorjapathram, och där levde jag som en prinsessa! Jag var in i flera av de andra husen också, kollade runt för att jag var nyfiken. Jag stannade totalt 5 veckor och betalade ungefär enligt tariffen men fick alltså då bra rabatt med tanke på mitt byte av boende. Det som tillkommer extra är om man väljer extra naturopatibehandlingar (vilket jag gjorde: akupunktur) och så köpte jag med mig mediciner, örtschampo och sånt för ett par månaders användning också. Men det är nog inget du behöver budgetera speciellt för, eftersom det är så billigt.

Många av de som bodde i Thulasi och kom över och kikade in hos mig sa att det absolut skulle boka Ashoka nästa gång istället. Och nästa gång, det blir det för väldigt många! Flera av de jag träffade var där för andra, fjärde eller femte gången :)

Jag betalade inget i förväg. Jag mejlade min förfrågan med kort varsel innan och bokade även via mejl. Jag förlängde sedan min vistelse när jag varit där ett tag. Jag betalade en liten del av avgiften direkt första kvällen när jag kom dit (med mitt VISA-kort) och betalade resten avresedagen.

Jag skulle inte kalla Rajah Healthy Acres "flott", inte med indiska mått heller. Det är däremot mycket trivsamt, funktionellt och känns genuint. Själva huvudbyggnaden är jättevacker, förstås! Men förvänta dig inte för mycket av boendet, matsalen osv. Det är fint, men inte åt det lyxigare hållet (förutom lyxvillorna förstås!). Jag personligen tycker det är toppen, på ett enkelt sätt. Det är väldigt hög kvalitet på behandlingarna, maten och det personliga bemötandet, som sagt. Söker du ett ställe med ljusa rum med påkostad design och inredning, lyxiga utrymmen med modern känsla och planterade parker istället för vildvuxen skog - då är inte det här stället du är ute efter.

Rajah Island däremot, det är FLOTT! En superfin resort med lyxig känsla, vacker inredning osv.

Det jag tyckte bäst om var att de gör det där lilla extra. Och inte, som man annars är van i Indien, för att de är ute efter baksheesh, utan för att de verkligen tycks vilja göra din vistelse där så bra som möjligt. En av "fixarkillarna" gick till och med till marknaden för att skaffa en dvd med engelsk text av en speciell indisk film som jag gärna ville se. Sen fixade han fram en projektor och filmduk också. Jag blev förstås utom mig av glädje :)[/QUOTE:8913a113]

Re: Ayurveda

av sova93 » 20 feb 2017, 15:21

Hej alla! Jag gillade din berättelse. Tack!
sprint customer service