Sömmerska i Kerala.

Allt som rör Kerala

Sömmerska i Kerala.

av saaa » 30 jan 2008, 23:30

hej!

Så som jag har förstått det är det väldigt billigt med tyger och sömmerskor i Indien i allmänhet men jag undrade ifall någon har testat att sy upp kläder i Kerala. Isf, känner ni till någon sömmerska som ni rekommenderar eller har något tips på vart man ska vända sig när man kommer fram? Vill helst börja sy upp så snabbt som möjligt så det hinner bli klart innan man åker hem.

Tacksam för hjälp =)

En vän till mig testade

av Fia » 31 jan 2008, 09:22

En vän till mig testade att sy upp ett par enkla klänningar i Varkala, mönstret var från en befintlig klänning hon hade köpt på indiska, så det var inte svårt. Men av någon obeskrivlig anledning hade skräddaren lyckats få klänningen att se ut som en sopsäck man hade klippt tre hål i, ungefär.. Som tur var hade min vän tydligt och bestämt sagt innan att om hon inte var nöjd skulle hon inte betala ett jota, så det gjorde hon inte heller. :)

Nu var kanske detta ett skräckexempel, men jag menar att man inte kan lita på att alla sömmerskor och skräddare är fantastiska bara för att de är indier, så då kan det ju vara ett bra alternativ att göra som min vän; att göra ett avtal med dom innan de börjar sy.

Lycka till!

haha, det låter ju inte

av saaa » 04 feb 2008, 21:55

haha, det låter ju inte sådär jättekul. Har nämligen lite favorittyger här hemma som jag länge velat göra någon klänning utav, tänkte att Indien skulle passa bra men en sopsäck kan jag sy själv. :)

Det kanske är lättare att fråga folk där nere angående sömmerskor men tack för svaret, även om jag gärna hade hört ett mer positivt svar :p

Som sagt så var detta

av Fia » 05 feb 2008, 16:40

Som sagt så var detta verkligen ett skräckexempel, så du kan ju ta med dina tyger och se vad de säger, men hör dig omkring hos "locals" och se vad de har att säga. De kanske kan tipsa dig om någon bra, eller hör med västerlänningar som redan testat. Var i Kerala hade du tänkt vara?

Jo, det är väl det

av saaa » 05 feb 2008, 17:52

Jo, det är väl det jag har tänkt att göra. Höra efter när jag väl är på plats.

Jag ska vara i Varkala och Kovalam mestadels av tiden (är borta sammanlagt 2 veckor).

Ska försöka höra mig efter de första dagarna så hinner det förhoppningsvis bli bra. :)

Det låter som en bra

av Fia » 06 feb 2008, 08:34

Det låter som en bra idé. Lycka till! :)

Just hemkommen från Kovalam. Min

av Mr Carlson » 06 feb 2008, 11:13

Just hemkommen från Kovalam. Min fru var där i 5 veckor. Ett jättebra tips på skräddare är en kille som har sin butik/tält längst bort på stranden nedanför Light House. Han är snabb, säker och billig. Han säljer bland annat kläder till en butik på Gotland.

Mr.Carlsson: kommer du ihåg vad han

av saaa » 19 feb 2008, 23:07

Mr.Carlsson:

kommer du ihåg vad han heter möjligtvis?

längst bort på stranden, menar du änden precis nedanför Light house eller änden längst bort från light house. Längst bort på stranden beror ju på vilket håll man kommer ifrån :)

hälsningar /Tina

Jag menar precis nedanför Light

av Mr Carlson » 20 feb 2008, 18:22

Jag menar precis nedanför Light House. Ska försöka ta reda på vad han heter och hur man kan nå honom.

Re: Sömmerska i Kerala.

av sova93 » 20 feb 2017, 15:28

Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig! Jag är inte bra på detta. Tyvärr! ((
sprint customer service