Er Förra Resa I Asien

Dela med dig av dina äventyr och upplevelser!

Er Förra Resa I Asien

av fabian » 25 jul 2011, 02:05

Eftersom vi har en tråd om vår [url="http://www.asien.se/topic/78-er-nasta-resa-till-asien/"]nästa resa till Asien[/url:8598040d] så tycker jag att det vore kul att veta lite vart ni var sist!

Så, skriv vart ni var och vad ni gjorde, det bästa eller sämsta, några guldkorn du vill tipsa några andra på forumet om?

Jag bröjar http://www.indien.se/forum/files/smile.png Min förra

av fabian » 25 jul 2011, 02:10

Jag bröjar [img]http://www.indien.se/forum/files/smile.png[/img]

Min förra resa var till Indien (som vanligt). Jag var med min far i Goa i tre veckor och åkte galet mycket motorcykel. Man kan följa några av våra turer på Everytrail där man kan se precis hur vi körde och hur fort [img]http://www.indien.se/forum/files/wink.png[/img]

Vi kikade även på lite hus eftersom jag skall flytta ner till Goa i slutet av 2012.

Jag brukar hålla till i Palolem vilket vi även gjorde mycket denna gång, vi bodde på My Soulmate och var ruskigt nöjda. Billiga rum med både AC och varmvatten. I Panjim passade vi på att lyxa till det genom att bo på Panjim Inn.

En av de bästa sakerna med denna resan var att vi upptäckte det absolut bästa matstället i världen. Det ligger på 18th june road i Panjim och är ett litet gatukök som heter Gujarat Lodge. Grymt bra priser och galet god mat.

Eftersom vi har en tråd

av Gronden » 25 jul 2011, 10:21

[quote name='fabian' timestamp='1311555923' post='9486']

Eftersom vi har en tråd om vår nästa resa till Asien så tycker jag att det vore kul att veta lite vart ni var sist!

Så, skriv vart ni var och vad ni gjorde, det bästa eller sämsta, några guldkorn du vill tipsa några andra på forumet om?

[/quote:52ed91ad]

Min förra resa var 2 veckor i Thailand, Kata beach feb-mars 2011. Några dygn på Phi Phi och flera dagsturer med snorkling på öarna runt om.

Min förra resa till Indien

av genaro » 25 jul 2011, 11:11

Min förra resa till Indien (Mumbai, Palolem och Panaji) företogs alltså med min son Fabian.

Det enda svåra med själva resan var att ta sig ut ur Sverige. En granne hämtade mig på morgonen och körde mig ut till "stora vägen" där jag tog en buss ca 1,5 mil till tåget. Tågbyte någonstans mitt ute i ingenstans, kallt och bedrövligt och inget tåg kom. Fick meddelande om att tåget var inställt och skulle ersättas med buss. Alltså, inte nog med att det är nästan omöjligt att köpa biljett och i förväg veta vad den skall kosta utan sedan kommer inte tåget! Nåväl, hann bli ordentligt nervig att mitt tidsschema skulle spricka men makterna var med mig och jag hann precis till flygbussen.

Flygresan till Istanbul, där Fabian och jag skulle stråla samman, gick utmärkt, min stolgranne var en jättetrevlig muslimsk kvinna och vi skrattade och skojade hela vägen. Dock blev planet försenat och anslutningsflyget till Mumbai hade precis lyft när jag med andan i halsen kom fram till transitdisken. Träffade där två tjejer som också skulle vidare men missat planet. Vi fick dock ersättning i form av jättefint hotell, mat och trevligt bemötande. En dag i Istanbul var ju inte heller fel och den ena av tjejerna och jag spenderade dagen med besök i moskéer, lite shopping och restaurangbesök.

När vi kom fram till Mumbai nästa morgon blev tjejerna ovänner av någon anledning och efter lite palaver tog vi två taxibilar in till Colaba där jag mycket riktigt antog att Fabian skulle befinna sig. Eftersom vi var en dag sena bestämde vi oss för att så fort som möjligt lösa tågbiljett till Margao och ta Mumbai på hemresan. Den ena av tjejerna hängde på och nästa dag for vi iväg med tåget.

Indiska tåg är något helt annat än sin svenska motsvarighet. I Indien råder nämligen ordning och reda. Man vet i förväg vad resan kommer att kosta, man får en bestämd plats, på vagnsidan sitter en lista med alla passagerares namn och plats, om man reser dubbelt så långt så kostar resan dubbelt så mycket. Enkelt och lättfattligt, inte sant? Och rättvist. Så fort tåget stannar vid en station hoppar ett gäng försäljare på och erbjuder kaffe, te, samosas, dosa, färska juicer, gulab jamun och andra indiska specialiteter. Jämfört med svenska tåg är det som att ha hamnat i paradiset!

I Margao väntade en taxi som tog oss till Palolem.

Men vänta nu... Detta blir ju så himla långt och ändå har jag inte berättat om My Soulmate (hotellet vi var på i Palolem), hur det var när Julian kom ner eller vad Savios familj sa' när vi dök upp för att hälsa på eller hur stora Gitas barn hade blivit. Inte heller har jag hunnit med att berätta om svenskarna från Lund (och den enes skamliga sjukdom), alla motorcykelfärder (speciellt den till Panaji) eller alla äventyr när vi kom upp till Mumbai igen. Inte heller ett ord om frukosten på Hotel Taj Mahal, min fina hatt, den gröna lasern eller isbaren, tågresan till Bandra, färgfesten i slummen, den fina mercedesen som vi hyrde med chaufför och en hel massa andra grejer.

Men ändå!

Min/vår förra backpacking-resa i Asien

av Kise » 25 jul 2011, 21:08

Min/vår förra backpacking-resa i Asien gjorde vi i Indien och på Sri Lanka januari-februari 2011. Jag och min man tog oss först till Delhi och sedan direkt vidare med taxi till Jaipur. Där stannade vi i några dagar och tittade på Pink city, Hawa Mahal, City palace och Amber Fort. Sedan gick resan vidare till Agra där vi såklart tittade på Taj Mahal. Tyvärr låg det i dis och dimma, så vi såg inte så mycket av det hela utvändigt. Efter Agra tog vi tåget till Varanasi. Oj oj oj vilket undebart ställe !!!! Alla dessa små gator och prång med "affärer" och matställen. Nere vid floden Ganges fick vi uppleva allt från likbränning till en kaskad av underbara färger. Kvinnor i färgglada Saris och tvätt på tork i långa rader. Så efter att ha stannat där några dagar tog vi oss vidare till Calcutta. En helvetes stad skulle jag vilja kalla det, en missär och fattigdom utan dess like. Den värsta plats jag sett under alla våra resor som vi varit i Indien. S taden är värd att besöka, om inte annat så för att upptäcka hur himla bra vi har det här hemma i Sverige. Jag tyckte det var skönt när vi lämnade stället efter att ha varit där i 2 dagar. Resan gick vidare till Chennai som bara blev en mellanlandning, för att sedan ta oss till Mamallapura, ett mysigt lay back ställe. Där vilade en skön stäming över staden och man vi kunde koppla av efter Calcutta. Vi hyrde moppe och tog oss runt själv mellan tempel och stenhuggeri. Det var skitkul! Efter Mamallapura tog vi flyget över till Sri Lanka och hamnade till slut på ett privat boende av en slump. Det var bara vi i huset och med en fantastisk havsutsikt från den stora balkongen. Frukosten stod serverad på bordet när vi steg upp på morgonen och vi kände oss hur lyxiga som helst. Allt för "hela"" 140 :-/ dygn !!!! Ahangama heter stället som vi bodde på, ett paradis för bl.a. surfare. På Sri Lanka tog vi oss runt med den lokala bussen, hur kul som helst. Vi

blev också inbjudan till en Singalesisk familj på både middag och fika. Och numera hjälper vi denna fattiga familj med att skicka ner pengar då och då. En ära att få ha träffat dem och en lädje som berikar vårt liv. Vi tog oss också upp i bergen till orten Ella. Mycket med turister och det tycker vi inte är så kul. Så vi åkte snart vidare, först med tåg och sedan med buss till Negombo. Hm !... det är också ett turistställe. Men vi tog oss runt där med buss och tittade på en hel del intressant i alla fall. Så ääääääntligen kunde vi ta flyget tillbaka till Indien och Trivandrum. Halleluja för Indien. Ååååååååh jag bara äääääälskar det landet !!!!!!

Eftersom vi varit i Trivandrum förrut så stannade vi bara där i två dagar och tog oss sedan vidar med tåg ner till allra sydligaste spetsen, Kanyakumani. Missa INTE den platsen om ni ska dit ner och åka runt. Det är som en saga som en annan värld. WOW ! Om man är där i februari och har tur så kan man se när månen går upp och solen går ner samtidigt. Mmmmmmm! Strax utanför staden finns ett berg som heter Medical mountin. Det bestämde vi oss för att bestiga. 2 1/2 timmas klättrande bland stock och sten, ibland på alla fyra. Och i den i värmen !!!! det kan man lugnt säga att det tar på krafterna. Men OJ vilken känsla det var när man stod där på toppen bland en massa indier som bad vid ett altare. Snacka om att ha fått ny livsenergi...jag var hög av upplevelsen. Efter Kanyakumari tog vi tåget till min favorit plats....Varkala Också ett layback ställe till 100%. Massor med mysiga små matställen och maaaaassor med kläder, väskor, scarves, smycken

etc etc etc. Ett eldorade för oss tjejer. Klart att där stannade vi en längre tid och badade bl.a på den fina stranden. Men vi klarar inte vara huuuuur länge som helst på ett och samma ställe. För sedan fick vi ett tips om att åka till Hampi, så då tog vi tåget dit. Ett ställe som liksom Kanyakumari är en särskild liten plats för sig, avskuren från ovärlden känns det som. Det ligger ett jättestort och sevärt tempelområde stax utanför staden. Man måste ha rickshaw eller moppe för att kunna ta sig runt på hela området. Det tar ett par dagar om man vill se det mesta. Vi promenerade runt själva också och kollade in allt fantastiskt. Så avslutade vi vår resa med att besöka Palolem Beach. Det har varit vår favoritplats tills det att vi upptäckte Varkala. Men Palolem Beach är ett mysigt ställe med fin strand, god mat och allt som tjejer gillar att köpa : OCH ett bra ställe att avsluta en Indienresa med, om man ska ta flyget från Mumbai hem igen.

Min förra resa till Indien

av FasterSvenne » 27 jul 2011, 12:15

[quote name='genaro' timestamp='1311588687' post='9489']

Min förra resa till Indien (Mumbai, Palolem och Panaji) företogs alltså med min son Fabian.

Det enda svåra med själva resan var att ta sig ut ur Sverige....

[/quote:f499033f]

Jovisst är det trist med de svenska tågen, jag minns den tid då det gick många nattåg kors o tvärs i landet vilket det inte längre gör. Är man i absolut behov att komma iväg tidigt i svinottan på morgonen från Arlanda så fins det ju hotell där. Tyvärr är de flesta svindyra, men tex Park Inn (tfn 08- 591 111 00) utanför terminalområdet är billigare, transfer-bil/buss ställer hotellet upp med.

Schyst att ni fick hotell i Istanbul, jo Turkish Airways är hyggliga och är hjälpsamma [img]http://www.indien.se/forum/files/rolleyes.gif[/img] [img]http://www.indien.se/forum/files/rolleyes.gif[/img] .

Indiska tåg, ja det kan vara varierande standard i olika vagnar på tex toaletterna, tex bara hål i golvet osv. Tex vattnet på toan tar ibland slut om resan är lång. Tips att ta me sej eget toapapper på resan, ifall du känner att du vill ha det. Men onekligen är det mkt spännande att åka indiskt tåg.

Man kan råka ut för förseningar och missar man ett byte finns det oftast billig o bra logi vid de större stationerna. Ska man resa långt så är det klokt att undvika för många byten.

Misär och slum finns det litta varstans i Indien, och alla indiska storstaeder har mer eller mindre. Är man besvärad av det är det bäst att undvika dem områdena.

Jag var i Indien från

av Miau » 28 jul 2011, 16:35

Jag var i Indien från 3!10 2010 - 22/3 2011 och jag befann mig mesta tiden på www.abbarestaurant.co.nr i det vackra Kerala. Mycket jobb, men kul. Var var på backwatertur med vänner, på elefantfestival och jag gjorde en hel del shoppingresor till Trivandrum.

Sedan tog jag en tur till Goa där jag hälsade på vänner och bodde på lilla charmiga Doris Guesthouse i Small Vagator, hängde på www.moondance.co.nr och gjorde en riktig renovering av munnen hos min fantastiska tandläkare dr Reaggan.

Flög med Turkish airlines som var okey, men i år bär det av med British airways. Snart är det dags att åka och i år börjar jag med en månad i Nepal :-) Sedan blir det Varkala och Abba igen och avslutar med en månad till i Nepal. Stannar 9 månader denna gång. Ljuvligt!

Re: Er Förra Resa I Asien

av Humphrey » 17 maj 2017, 11:01

Jag är mycket glad att komma hit, jag ska presentera min vän.