Sälja saker köpta i Indien!

Allt som rör import och export till och från Indien.

Sälja saker köpta i Indien!

av *Annika* » 14 jul 2010, 18:57

Vet inte om detta är rätt sida men tänkte kolla om nån

kan hjälpa mig.

Jag fundera på att börja importera saker från Indien och undra om någon vet om det finns någon efterfrågan efter sånt här i Sverige. Nån internetsida man kan sälja på eller nån affär som köper in..

Mvh Annika

Det är ganska mycket man

av fabian » 15 jul 2010, 11:33

Det är ganska mycket man skall tänka på när man importerar. Skall du göra det som en verksamhet är det ju viktigt att allt går rätt till.

Förutom att du skall ha ett företag registrerat så skall du när du importerar även betala tull och moms, så att det inte kommer som en chock.

Har du tidigare erfarenhet av import?

Sök på nätet om du har några uppenbara konkurrenter, här i Göteborg finns det flera butiker som säljer indiskt krimskrams, många av dom importerar nog redan själva. Har du några kontakter inom handeln? Har du erfarenhet av att sälja in produkter?

Du skall även ha med i kalkylen att du behöver lagerhålla sakerna, och att du kanske behöver ta hem ganska stora partier för att det skall ligga pengar i det.

Du skulle kunna börja med att köpa ett mindre parti och försöka sälja på t.ex. festivaler eller mässor. Nu är det ju svårt att veta när du inte berättar mer exakt vilka indiska prylar du tänkt att köpa in, men om det är krimskrams så kan ju alternativfestivaler som ängsbacka och mundekulla vara en bra start. Du kan även prova att sälja på tradera.

Eller varför inte sätta upp en egen webbutik och sälja själv?

Jag vet inte exakt vad

av *Annika* » 15 jul 2010, 12:55

Jag vet inte exakt vad för prylar jag tänkt att sälja. Vill först kolla om det finns nån efterfrågan överhuvudtaget.

Har funderat lite på tex lampor, tyger, prynader, smycken m.m.

Har ingen tidigare erfarenhet av det tyvärr.. Internet är väl kanske det smidigaste sättet att sälja på. Tänkte testa att sälja lite på tex på tradera och se om nån är intresserad.

Funkar det så kan man ju registrera som hobbyverksamhet till en början. Tror man får sälja för 30 000 innan man måste betala moms.

Ska kolla upp festivalerna. Låter som en bra ide. Webbutik är också en bra ide. Har plats där jag kan förvara sakerna så det är inga problem.

Tack för hjälpen! :)

Det är ganska mycket att

av fabian » 15 jul 2010, 13:37

Det är ganska mycket att tänka på, även om man skall göra det som hobbyverksamhet.

Tull och moms vid import måste du ändå betala när du importerar, även om det är hobbyverksamhet eller privat, däremot behöver du inte ta någon moms betalt när du säljer varorna, så länge det är hobbyverksamhet.

Du måste dock skatta på vinsten.

Så om du köper en sak för 100 kronor i Indien, och frakten går på 20 kronor, så måste du betala 14,40 i tull och 33,60 i moms, totalt 168 kronor. Säljer du varan för 200 kronor måste du deklarera detta och betala skatt på vinsten (vinsten i mitt exempel är 32 kronor).

Om du skall sälja via nätet i en webbshop kanske du också vill erbjuda kortbetalning eller betalning mot faktura, då behöver du ofta ha ett företag för att kunna komma igång med dessa lösningar.

Du kan läsa mer om hobbyverksamhet i skatteverkets broschyr som jag bifogar i detta inlägget.
Bilagor

[Filtypen pdf har inaktiverats och kan inte längre visas.]

Ja det är inte lätt

av Miau » 20 jul 2010, 19:43

Ja det är inte lätt med alla lagar kring import och skatter. Men efterfrågan tror jag finns. Här i Östergötland finns t.ex, mig veterligen, ingen som säljer indiska prylar. En webbutik kanske är en bra ide'. Men kolla och räkna noga! Du kan ju börja med att testa intresset bland vänner och bekanta.

Det är ganska mycket att

av Hannah Philip » 08 nov 2013, 12:29

[quote name='fabian' timestamp='1279197470' post='8492']

Det är ganska mycket att tänka på, även om man skall göra det som hobbyverksamhet.

Tull och moms vid import måste du ändå betala när du importerar, även om det är hobbyverksamhet eller privat, däremot behöver du inte ta någon moms betalt när du säljer varorna, så länge det är hobbyverksamhet.

Du måste dock skatta på vinsten.

Så om du köper en sak för 100 kronor i Indien, och frakten går på 20 kronor, så måste du betala 14,40 i tull och 33,60 i moms, totalt 168 kronor. Säljer du varan för 200 kronor måste du deklarera detta och betala skatt på vinsten (vinsten i mitt exempel är 32 kronor).

Om du skall sälja via nätet i en webbshop kanske du också vill erbjuda kortbetalning eller betalning mot faktura, då behöver du ofta ha ett företag för att kunna komma igång med dessa lösningar.

Du kan läsa mer om hobbyverksamhet i skatteverkets broschyr som jag bifogar i detta inlägget.

[/quote:a3675110]

Hej!

Jag är inne lite på samma sak, men vi vill importera kläder och letar efter en lämplig fabrik. Du råkar inte ha några kontakter du vill förmedla?