Var ska vi fira nyår i Kerala?

Allt som rör Kerala

Var ska vi fira nyår i Kerala?

av Vikkeviking » 26 nov 2010, 14:18

Om någon skulle vara så vänlig och ge mig lite tips på var man skulle kunna [B:0136d0d3]fira nyår i södra Indien, Kerala[/B:0136d0d3]?Vi är ett ungt par som reser till Indien för första gången och landar i Trivandrum den 27 December. Vi är erfarna resenärer, söker först och främst inte det luxuösa, mer det genuina. Har fått tips om Backwaters över nyår eller möjligtvis någon mysig strandby som heter Verkala eller Kovalam.

Uppskattar alla tips och ideér!

ps. Kan man köpa billiga och kameror i Trivandrum? Kan man sy upp kläder någonstans i Kerala?

Varkala och Kovalam är dom

av fabian » 27 nov 2010, 15:50

Varkala och Kovalam är dom två stora turistorterna i Kerala. Personligen tyckte jag att Varkala var lite väl mycket stora hotell hela vägen ner till stranden och överviktiga brittiska pensionärer som låg och vilade på solstolar eller i hotellens pooler. Säkert bättre än england men inte vad jag sökte när jag var runt i Kerala.

Varkala är finare, men min favorit i Kerala var nog Munnar, en liten bergsby som var otroligt vacker.

Backwaters är ju supernice också, man åker runt på en husbåt i 18 timmar, äter middag, slappar. Men just på nyårsafton är det nog extremt mycket dyrare än andra dagar. Vi betalade 6500 för vår båt med plats för 4 personer i november, han påstod att han ville ha 30 000 för nyårsafton, kan ju ha varit en överdrift för att locka(?) oss att köpa en natt direkt.

Vad är det för kamera du skall köpa? Det skiljer inte jättemycket i pris på bra elektronik i Sverige och Indien, och man blir ju av med möjligheten att lämna in kameran om den går sönder. Det är ju rätt billigt med kameror här hemma...

Ni är varmt välkomna att

av Miau » 29 nov 2010, 06:10

Ni är varmt välkomna att fira med oss i Varkala :-) Du hittar oss på Abba Restaurant

Råder dig att köpa kamera i Sverige, priserna skiljer inte mycket och det är ett litet helsike att få något reparerat på garantin om man köper i Indien.

Tackar fabian för ett snabbt

av Vikkeviking » 29 nov 2010, 14:31

Tackar fabian för ett snabbt svar.

Jag har förstått att Backwaters är något av ett måste när man besöker Kerala. Vi tänkte en tur där, men har fortfarande inte bestämt oss för var vi skall utgå ifrån. Vet du var man kan utgå ifrån under mellan dagarna? Vi tänkte oss en 1-2 dagars tur, lite avsides.

Vi har också fått höra att Munar är klass.´

Hur tog du dig runt, hyrde du en egen taxi driver? Vi skall nog ta och anlita en researangör, så att de kan sy ihop ett paket till oss. Vi landar nämligen i Trivandrum den 27 Dec och skall flyga ifrån Cochin den 13 Jan, så tänkte arbeta oss upp längs kusten med avstik inåt landet.

Tror du Kovalam är någon höjdare under nyår?

Har du några bra ställen som du kommer du bodde på? Vi är mkt intresserade av ett homestay någonstans på vägen.

Mvh,

Mr. V

och hjälper dig gärna med

av jessica0818 » 02 dec 2010, 12:16

och hjälper dig gärna med att ordna med husbåt, taxi mm. Att gå direkt till researrangör blir oftast dyrare än att direkt prata med en taxichaufför, skicka mig gärna ett meddelande med vad du vill göra så ordnar jag prisuppgifter. Vill ni bli hämtade på flyget så fixar vi de med :)

Är som sagt nu i Kovalam, ska vara här i tre mån och kommer vara här när ni kommer.

Nyår i Kovalam är lite av en upplevelse, vid tolvslaget kryllar det av människor på Light house beach.

Skräddare finns det gott!!

Hej Jes, tackar för er initiativ

av Vikkeviking » 07 dec 2010, 08:57

Hej Jes,

tackar för er initiativ och snabba svar.

Kanske du vet om om Backwaters turerna har öppet runt nyår? Vet du nått om var det är bäst att utgå ifrån om man vill ut på en 1-2 natts tur med övernattning (homestay) på backwaters?

Vi tänkte oss spendera mellandagarna och nyår i Varkala. Har du blivit rekommenderat något bra ställe? Vi tar gärna det enklare och mer genuina :)

Mvh,

Mr.V

Normalt bor man ju och

av fabian » 07 dec 2010, 17:43

Normalt bor man ju och sover på båten, vill ni verkligen ha en natts homestay just när ni är ute med båten?

fabian: ja såg ett reseskildringsprgm

av Vikkeviking » 08 dec 2010, 12:34

fabian:

ja såg ett reseskildringsprgm på svt om just Kerala. Där tog prgm värden en tur på backwaters med en övernattning vid vattnet hos en familj. Såg välldigt trevligt ut. Kan tänka mig homestay någon gång under resans gång, får väl avgöra om det blir under bacvkwaters turen eller inte.

Kanske ni vet var ifrån det är bäst att ta sig ut? Har hört Kottayam och sen ut i Kumarakom Lagoon ska vara bra, vet ni nått om det?

För övrigt så lutar det åt att vi spenderar mellandagarna i Varkala eller omnejd.

Aha där ser man! Jag

av fabian » 09 dec 2010, 17:36

Aha där ser man! Jag har bara åkt på Backwaters en gång, då åkte vi från Alleppey, fanns gott om olika båtar att välja mellan, vi tror vi hoppade på båten vid 12-tiden, åkte runt i små kanaler och på en sjö, åt, drack och hade trevligt. Vi sov på båten (fina rum med AC) och vaknade vid soluppgången, åt frukost och åkte runt lite till innan vi tillbaks vid 10-tiden.

Båten var betydligt dyrare än några andra aktiviteter jag gjorde på den resan, så vi ville gärna utnyttja tiden på den maximalt, men homestay låter ju jättespännande!

Re: Var ska vi fira nyår i Kerala?

av swera » 15 jan 2015, 13:42

Jo, misstänkte att det kunde vara trångt om boende kring jul/nyår. En kompis anländer till Varkala redan i mitten av november - hon fixar boende och hör kanske av sig till dig :-) Tack för snabbt svar!